Методического объединения учителей иностранных языков

Учебное занятие по учебному предмету "Английский язык" в 7 классе. Учитель: Дюжая Анна Владимировна

Тема "Croc-files"
развернуть

Учебное занятие по учебному предмету "Английский язык" в 5 классе. Учитель: Дюжая Анна Владимировна

Тема: Films for you and me.
развернуть

Учебное занятие по учебному предмету "Английский язык" в 9 классе. Учитель:Кирейко Елена Владимировна

Тема: «Пожалуйста, не кури!"
развернуть

Тема:  «Пожалуйста, не кури !

Тип урока: комбинированный

Формы организации познавательной деятельности: индивидуальная, фронтальная.

Средства обучения:  компьютер, видеосюжет о вреде курения.

Цели урока:

Образовательные:

  • Систематизировать и обобщить знания учащихся по теме «Здоровый образ жизни. Вредные привычки».
  • Формировать лексические навыки по теме «Здоровье. Вред курения».
  • Развивать навыки говорения, аудирования, чтения.

 

Развивающие:

 

  • Развивать умения обобщать и делать выводы, умения сравнивать, выделять главное, логически излагать свои мысли, анализировать.
  • Активизировать самостоятельную познавательную деятельность и навыки групповой деятельности.
  • Развивать познавательный интерес к изучению английского языка.
  • Развивать коммуникативные навыки по теме «Здоровый образ жизни. Вредные привычки»

Воспитательные:

 

  • Формировать отрицательное отношение к вредным привычкам и ответственного отношения к своему здоровью.
  • Воспитывать уважительное отношение к собеседнику.
  • Повысить интерес к изучаемому языку.

 

Ход урока:

 

Этапы занятия

Содержание урока

Материал

Форма

1. Начальный этап 

1.    Приветствие.

Good morning,  guys! How is your mood today?  I am glad to see you.

2.    Проверка домашнего задания.

Let’s check your homework.

3.    Повторение лексики по теме

Check AV words.

4.    Объявление темы урока.

Watch a video and guess what is the topic of our lesson.

Today we’ll talk about smoking and it’s negative effect to health of a man.  By the end of the lesson you’ll offer the ways of solution. As you know, there are a lot of problems of young people. Do you agree smoking is a problem? Do many people around you smoke? Do your relatives smoke? Do you try to help them to stop smoking?

 

 

 

WB.L5 ex.2,3

 

Quizlet.com

 

Graphic anti-smoking advert released in UK

 

T - P1, T - P2

 

T - P1, T - P2

 

T - P1, T - P2

 

T - P1,P2

 

2. Этап введения и тренировки

1.    Развитие навыков говорения устной речи учащихся по теме

     Is smoking a healthy habit? Look at the cigarette  and  see what it is made of ?

2.    Развитие навыков Восприятия и понимание речи на слух.

Listen the text and give 3–4 sentences to explain

what it is about. Guess the words in bold.

 

Read the text again and find answers to the following questions.

1. How many chemicals and carcinogens does a cigarette contain?

 2. How often do people die from smoking?

 3. How many people die from smoking every year?

 4. Why do people who smoke look older than non-smokers?

 5. How does smoking affect nonsmokers?

 

Listen the text and answer:

How can you prolong your life?

How much can you prolong your life?

 

American scientists have been examining 20,000 men and women for 10 years. Their findings are as follows:

1. 77 per cent of smokers die sooner than their peers. So, the more people smoke, the sooner they die.

2. 66 per cent of people who drink alcohol die young. So, the sooner you will start drinking, the less you will live.

3. People who eat fruit and vegetables at least 5 days a week prolong their life by 44 per cent. So, the more fruit and vegetables you eat, the longer you will live.

4. People who are physically fit prolong their life by 24 per cent. So, the more you exercise, the better for you.

5. All in all, the scientists calculated that those who exercise, eat fruit and vegetables and don’t smoke or drink alcohol live 14 years longer than those who don’t follow these rules. So, the sooner you understand it, the better and healthier your life will be.

 

Read the text again and guess the meaning of the the …  the

sentences.

Конструкция  the ...the

The more fruit you eat (1), the healthier you are (2)

the...the... sentences mean that both things change together

and that the second thing depends on the first one.

 

Go back to the list of problems and rewrite it using

the … the sentences.

 

 

 

ex.1 p.68

 

 

 

 

Ex.2a, p.68 audio recording

 

Ex.2b, p.69

 

 

 

 

 

 

 

 

Ex.3a, p.69

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ex.3b, p.69

 

 

 

 

 

 

Ex.4a, p.69

 

 

 

T - P1, T - P2

 

 

 

 

 

 

 

T - P1, P2

 

 

 

 

 

 

 

 

T - P1, P2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T - P1, P2

 

 

 

 

 

 

T - P1, P2

3.Заключительный этап

- подведение итогов

- домашнее задание

- выставление отметок

 

Create your own anti-smoking ad

T - P1, T - P2

 

свернуть

Учебное занятие по учебному предмету "Английский язык" в 3 классе. Учитель Дюжая Анна Владимировна

Тема "What can you do in spring?"
развернуть

Учебное занятие по учебному предмету "Английский язык" в 7 классе. Учитель Гарбач Юлия Михайловна

Тема "VISITING AUSTRALIA"
развернуть

Урок английского языка в 7 классе.

Учитель Гарбач Юлия Михайловна

Тема: VISITING AUSTRALIA

 

Тип урока: урок комплексного применения знаний, умений, навыков.

 

Цели урока:

Образовательная:

  • развитие неподготовленной диалогической речи на основе фоновых знаний по теме;
  • понимание высказываний учителя и собеседника в различных ситуациях общения, в том числе при наличии незнакомых языковых средств.

       Развивающая:

  • развитие способности к обобщению, логичности и доказательности;
  • развитие монологической и диалогической речи;
  • развитие содержательности, понятности, выразительности речи через грамматический материал.

Воспитательная:

  • повышение интереса к странам изучаемого языка;
  • повышение мотивации к изучению иностранного языка;
  • обучение умению выслушать собеседника и ориентироваться в ситуации общения, умение использовать речевые клише и формулы вежливости.
  • Развитие умений соблюдать правила культуры поведения;

Цель использования ИКТ :

  • повышение учебной мотивации учащихся путем использования на уроке мультимедиа;
  • совершенствование навыков работы с использованием мультимедийного экрана.
  • Наглядность, доступность и системность изложения материала.

 

Задачи урока:

  • учить школьников пользоваться иностранным языком в предложенных ситуациях .
  • развивать навыки неподготовленной диалогической речи.
  • формировать навыки и умения составления диалога по предложенной ситуации с использованием изученных лексических единиц.
  • закрепить употребление изученных лексических единиц.
  • преодолевать коммуникативный и эмоциональный барьер при говорении на английском языке.
  • создание комфортных среды для учащихся, не наносящей вреда здоровью.

Методы: коммуникативный, интерактивный, игровой.

Оборудование урока:

  • компьютер
  • мультимедийный проектор
  • экран;
  • наглядный материал:

- карточки для составления предложений

- слайды

  • листы формата А4
  • цветные маркеры

 

ХОД УРОКА

  1. Организационный момент. Введение в атмосферу иноязычного общения. (1 мин.)

Цель этапа -  переключение учащихся на предмет «иностранный язык».

Задача этапа – подготовить учащихся к работе, создать ситуацию успеха.

 Учитель беседует с группой на иностранном языке, обращаясь с вопросом, интересуясь готовностью группы к работе. В ходе оргмомента и вытекающей из него речевой зарядки учитель устанавливает контакт с группой. (T-Ps)

 

Teacher: God afternoon, pupils! Nice to see you!

Pupils: Good afternoon, teacher! Nice to see you, too!

Teacher: Take your seats, please. How are you today?

Pupils: I’m fine. I’m OK, thank you.

Teacher: Are you ready for the lesson?

Pupils: Yes, I’m ready.

 

  1. Постановка целей урока. (2-3 мин.)

Цель этапа – подготовка учеников к сознательному усвоению материала.

Задача этапа - сообщить о характере (плане) работы на данном уроке.

План урока ориентирует учащихся на достижение практических (коммуникативных, познавательных), воспитательных, общеобразовательных целей. (T-Ps)

 

Teacher: I see everybody is ready, so let’s start our lesson. Today we’re going to watch a video, do some grammar tasks and discuss advantages and disadvantages of living in different places. First of all, look at the screen. (Slide 1).

 

  • Актуализация изученного материала. (6 мин)

Цель этапа – повторение и оценка усвоения учащимися изученного  материала страноведческого характера. 

Задача этапа -  создать условия для эффективного повторения изученного материала.

Teacher:  So today we’ll continue speaking about Australia. You’ve already learnt a lot about this country. Let’s check your knowledge. Look at the screen and choose the right answer. (Slides 2, 3). (Group).

Ученики выбирают один из предложенных вариантов ответов, отмечают правильный в рабочей тетради, озвучивают свои ответы и проверяют, глядя на экран.

 

  1. Совершенствование умений и навыков работы с лексико-грамматическим материалом.

 

  • развитие навыков диалогической речи. (6-7 мин.)

Цель этапа – составление диалога на заданную тему.(Gr-Gr), (I1-I2)

Задача этапа – создать условия для развития и совершенствования навыков говорения.

Teacher: Very good! You know enough to visit this country and now try to book a trip. Imagine that you are at the travel agent’s. I’ll divide you in two groups: the first will think of phrases for a travel agent and the second will act for a client. So, look at the screen (Slide 4), here are some information for you to help. Your task is to think and to make up a dialogue between a travel agent and a client.

Ученики в группе продумывают фразы по заданным темам, представители из группы разыгрывают диалог.

 

  • Совершенствование употребления изученных лексических единиц с опорой на текст.(3-4 мин.)(P1, P2, Pn).

Цель этапа – активизация употребления лексического материала, развитие умения употреблять слова в контексте. Подготовка к централизованному тестированию.

Задача этапа – создать условия для совершенствования лексических навыков, учить приемам обобщения.

Teacher: I’ve got a feedback but unfortunately some words in it are missing. And you have to put in necessary words into the gaps. (Slide 5)

Ученики по одному зачитывают предложения с экрана, вставляя нужное слово из представленных ниже. При необходимости можно перевести текст. Проверка осуществляется с экрана.

 

  • Совершенствование лексико-грамматического навыка на основе ассоциативного ряда (2 мин.)

Цель этапа –  развитие логического мышления.

Задача этапа – создать условия для развития ассоциативного мышления.

Teacher: Well done. And now look at the cards and find the corresponding endings for the given sentences.

Ученики выполняют задание и зачитывают правильные предложения.

 

  1. Физкультминутка.

Цель этапа – релаксация, сохранение зрения, снятие напряжения глаз. Профилактика утомляемости и перенапряжения в ходе учебного процесса.

You’re working hard today, especially your eyes. Let them have a rest.

Look left, right Look up, look down Look around. Look at your nose Look at that rose Close your eyes Open, wink and smile.

  1. Обучение аудированию.
  •  

Цель этапа – развитие аудиолингвальных умений учащихся. Совершенствование навыков говорения (подготовленная монологическая речь).

Задача этапа – создать условия для совершенствования навыков говорения, развитие навыков восприятия речи на слух и рефлексивных навыков.

Teacher: Now you are full of energy and ready to work again. It’s time to check your homework. You know that Australia is famous not only for its cities but for the outback too. You were to prepare different information about Australian sights. Listen to your classmates attentively, make notes and be ready to answer the questions.

Ученики высказываются на заданную тему.

Pupil 1: Sydney, NSW

You’ll love Sydney’s spectacular harbour, seductive outdoor lifestyle and great natural beauty. See a performance of opera, ballet or theatre at the world famous Opera House. Wander the cobblestone streets of The Rocks, the harbourside quarter where modern Australian settlement began. Kayak under the Harbour Bridge, walk the winding, sea-sculpted cliffs from Bondi to Bronte or visit Manly’s beaches, bars and restaurants by ferry.  Sydney also offers fabulous fusion food, world-class shopping and a lively nightlife. For a day trip, the World Heritage-listed Blue Mountains and Hunter Valley vineyards lie just beyond the city fringes.

 

Pupil 2: The Australian outback - a place where plains stretch to eternity and people can yarn forever. It’s called a sunburnt country, but even in the scorched desert you’ll find purple vegetation and lush green waterholes. You’ll also find red hills and fiery sunsets, dinosaur footprints and Aboriginal carvings, colourful characters and rustic pubs. Here in the wide, open spaces, a new adventure awaits you at every turn.

Flinders Ranges, SA

Take a scenic flight and see the monumental splendour of the rock basin of Wilpena Pound roll out beneath you, then explore the legendary waterholes of the Flinders Ranges. See Aboriginal art at Arkaroo Rock and explore the area’s pastoral history at Wilpena Pound Station. Afterwards, head to a friendly pub and taste-test some of the area’s famous bush tucker while swapping stories with the locals.

 

Pupil 3: Melbourne, Victoria

Melbourne boasts famous shopping precincts, a passion for food and wine and a fabulous arts scene. In the maze of hidden laneways, you’ll find cute cafes, swanky bars, secret art spaces and off-the-beaten-track boutiques. Shop till you drop from Chapel to Brunswick Streets, watch the sun set over the St Kilda promenade and dance till dawn in Fitzroy.  Soak up the aroma of good coffee in the gothic cobblestone  laneways and visit  the city’s landmark cultural space of Federation Square. Then hit the sporting grounds and savour a multicultural cosmos of cuisines.

 

Pupil 4: Longreach, Queensland

Join a campfire and hear the poetry of the outback people at the spiritual homeland of the Aussie ‘bushy’. Here you can learn about the history of the outback and the people who call it home at the Stockman’s Hall of Fame. Home of the world’s first flying surgeon and the birthplace of our national airline Qantas, there’s much to do in and around this legendary outback town.

Pupil 5: Canberra, Australian Capital Territory/ˈkænb(ə)rə, ˈkænbɛrə/[

Learn about Australia’s culture, history and way of life in our nation’s capital. Explore our political past and modern democracy at Old Parliament House and Parliament House. Find out more about our sporting heroes at the National Institute of Sport and Science and see lightning being made at Questacon. Once you’ve exhausted the monuments and galleries, get into the great outdoors. This planned city – one of the few in the world - is famous for its lake, parklands and native bushland surrounds. Beneath the foliage, Canberra offers stylish restaurants, hip bars, boutique shopping and a non-stop calendar of festivals and events.

 

Pupil 6: Broken Hill, New South Wales

Discover distinctive desert landscapes and an oasis of lakes around the former mining town known as Silver City. Once the world’s largest silver, lead and zinc mine, Broken Hill is now famous for its artists, who draw inspiration from the clear light and expansive vistas. Take a sunset stroll around the Living Desert Sculptures, watch birds around Menindee Lakes and do a radio lesson in the world’s largest virtual classroom at the School of the Air.

 

2) Проверка восприятия высказывания одноклассников.

Ученики показывают иллюстрации и комментируют их.

3) Выполнение послетекстовых упражнений.

a)Teacher: Thank you for your stories. And now, please, think if the sentences are true or false. (Slide7)

b)Teacher: Good work. And now answer my questions.

1)

2)

 

 

 

 

  • Подготовка к монологическому высказыванию.

Цель этапа – подготовка учащихся к мини-высказыванию по теме, которое станет основой для выполнения домашнего задания.

Задача этапа – создать условия для презентации полученных знаний.

Teacher: I see that you remember all you need. Your next task is to say where would you like to live – in the luxurious city or in the outback and why.

 

  • Подведение итогов урока, выставление оценок.

Цель этапа – обращение познаний ученика на самого себя.

Задача этапа – создать условия для обобщения, объяснить домашнее задание,

Thank you very much for your work at the lesson. Your homework is to prove that life in the city or in the outback is better. Do it in the written form, please. Your marks are…

And now let’s get back to our screen. (Slide 6).

Звучит песня: Peter Allen “I Still Call Australia Home”.

 

  

 

свернуть